Ga verder naar de inhoud
Deel van "Blueprint versie 1", een suggestie voor leertraject over generatieve artificiële intelligentie

Didactisch verantwoord academisch onderwijs in tijden van GenAI

Deze inspiratiesessie geeft een actueel overzicht van mogelijke GenAI-toepassingen in de academische onderwijspraktijk. De focus ligt op toepassingen die volop de sterktes van GenAI benutten en aansluiten bij inzichten uit de digitale didactiek. Tegelijk besteedt de sessie ook aandacht aan de risico’s die gebruik van deze technologie met zich meebrengen, en doen we suggesties om deze risico’s te beperken of te vermijden. In dit kader komen ook onderwijspraktijken aan bod die géén gebruik maken van GenAI, of het gebruik ervan afbakenen.

Praktische info:

4 uur
Jij kiest (in-company)
Nederlands & Engels
Doelgroep: onderwijzend en ondersteunend personeel, beleidsmakers voor onderwijs

Inschrijven?

  • Voorwaarden: basisbegrip van generatieve AI
  • Prijs: in overleg
Lees meer & inschrijven

Georganiseerd door:

De sessie laat deelnemers kennis maken met het potentieel van GenAI in academisch onderwijs en met mogelijkheden om als lesgever in te spelen op de uitdagingen die onderwijs in tijden van GenAI met zich meebrengt. De sessie illustreert de praktijken aan de hand van voorbeelden en live demo’s, maar is geen hands-on training in prompt engineering. Om sommige van de toepassingen effectief in de eigen onderwijspraktijk in te zetten raden we aan om hier ook een opleiding over te volgen.

Lesgever/spreker

Johan Desseyn

Johan Desseyn is zaakvoerder en onderzoeker bij Mpiris. Hij startte Mpiris 2017 op om overheden en organisaties te helpen goede beslissingen te nemen. Hij doet dat door beleidsgericht sociaal-wetenschappelijk onderzoek te leveren. Met Mpiris speelt Johan ook volop in op de digitalisering van onze samenleving. Waar mogelijk past hij technologiegebaseerde methodes toe om de vragen van zijn opdrachtgevers te beantwoorden.

De opkomst van Generatieve AI betekende voor Johan en zijn team niet enkel op zoek gaan naar manieren om deze tools intern op een effectieve en verantwoorde manier te benutten, maar ook inzetten op het delen van de opgebouwde expertise met zijn klanten bij overheden en in onderwijs.

Expertise: beleidsgericht onderzoek, onderwijs en opleiding, overheden, arbeidsmarktbeleid, sociaal beleid

Leertraject generatieve AI voor professionals in het hoger onderwijs

Dit is een voorstel voor een leertraject over generatieve AI, gericht op professionals in het hoger onderwijs (bv. onderzoekers, docenten, administratief en technisch medewerkers, beleidsmakers...). De leermodules zijn zorgvuldig geselecteerd door VAIA om een holistisch en realistisch startpunt te bieden voor het opleiden van deze doelgroep over AI. Dit is de eerste editie!

Gerelateerde opleidingen

een vrouw dat aan het werken is

AI-act: ontwerp een AI-policy op maat van uw bedrijf

17 juni 2025

opleiding - Gent - SBM

Two women working together using laptop

Flanders AI Forum 2025

17 juni 2025

evenement - Gent - VLAIO, Agoria, Voka, Departement EWI, imec, Vlaams AI-onderzoeksprogramma